قیام حضرت مهدی(ع) در کلام امیرالمومنین(ع)

طلــــوع ســتـــــــــــاره

اللهم عجل لولیک الفرج

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ طلــــوع ســتـــــــــــاره خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

 

خطبه 138 نهج البلاغه از دیگر خطبه هایی است که موضوع مهدویت در آن مطرح شده. این قسمت‏به اتفاق نظر همه شارحان نهج البلاغه اشاره به قیام حضرت مهدى(ع)‏است که پس از ویران شدن جاده‏هاى هدایت‏بار دیگر آنها را آباد مى‏سازد، و پس از فاصله گرفتن از قرآن و دادن حکومت‏به آراء اشخاص دستورات قرآن‏را زنده مى‏کند.

مى‏دانیم مسئله انتظار ظهور یک مصلح مورد توافق تمام مردم جهان است‏که بیاید و جهان درهم ریخته را اصلاح کند، ادیان و مذاهب نیز منتظر یک مصلح‏هستند. اسلام آئین جاودانى حق این حقیقت را به پیروانش یادآور شده و از ناحیه رسول خدا(ص) روایات متواترى در زمینه قیام مهدى(ع) در آخرالزمان‏پس از پر شدن جهان از فساد رسیده است.

از طرق اهلبیت(ع)به خصوص روایات بسیارى در این باره واردشده است در این روایات تعیین شده که‏ مهدى‏(ع)فرزند امام حسن عسکرى(ع)است. همو که در سال 255 هجرى قمرى در سامراء متولد شد و پس از شهادت پدرش(در سال 260 به دستور خداوند از دیده‏ها پنهان گردیده و تا هنگامى که خداوندفرمان ظهورش را نداده، همچنان در پشت پرده غیبت قرار دارد.

در بخشی از این خطبه آمده است: "کانى قد نعق بالشام" .عده‏اى از شارحان نهج البلاغه این پیشگوئى را مربوط به‏"عبدالملک مروان" مى‏دانند که از شام قیام کرد و در حملات خود به‏"عراق"»و سایر نقاط افراد زیادى‏را به ناحق کشت.

ولى مرحوم علامه مجلسى آن را مربوط به‏"خروج سفیانى‏"مى‏داند که‏مقارن قیام حضرت مهدى(ع) در شام ظهور خواهد کرد و سرانجام به دست مهدى(ع)از بین مى‏رود.

و با توجه به اینکه آغاز خطبه اشاره به قیام مهدى(ع) است، تفسیر این قسمت اخیر به خروج سفیانى مناسب تر به نظر مى‏رسد.

امام علی(ع) در این خطبه جایگاه منجی بشریت را در آخرالزمان چنین توصیف می کنند: "او" خواسته‏ها را تحت الشعاع هدایت الهى قرار می دهد، هنگامی که مردم هدایت را تحت الشعاع خواسته‏هاى خویش قرار دهند، و آن هنگام که مردم قرآن را به راى و خواسته‏هاى خود تفسیر کنند، او آراء و نظرات را از قرآن می گیرد و تابع آن می سازد.

قسمت دیگرى از این خطبه‏جنگ همچون شیرى خشمگین که دندان هایش آشکار شده به شما روى آورد، پستانهایش پر از شیر است، نوشیدنش شیرین و سرانجامش تلخ، آگاه باشید فردا-فردائى که‏مرکز حوادث است...کسى بر شما حکومت‏خواهد کرد که از غیر خاندان حکومت ها است، او عمال و رؤساى حکومت ها را بر اعمال بدشان کیفر خواهد داد، زمین میوه‏هاى دلش(طلا و نقره‏ها و معادنش)را براى‏او خارج خواهد ساخت، کلیدهایش را تسلیم وى خواهد نمود، آن وقت عدالت گسترى‏و روش پیامبر در عدالت را به شما نشان خواهد داد، و کتاب و سنت که پیش از او مرده‏اند زنده‏خواهد ساخت.

 

قسمت دیگر از این خطبه

گویا او را مى‏بینم که ندا را از شام بلند کند، پرچم هایش را در اطراف کوفه به اهتزاز درآورد و همانند شتران خشمگین به سوى آن رو مى‏آورد، زمین را با سرها فرش مى‏کند، دهانش باز، گام‏هایش سنگین، جولان او وسیع و صولت او عظیم است، به خدا سوگند شما را در اطراف زمین پراکنده سازد تا آنجا که جز تعداد کمى. از شما همچون بقایا سرمه در چشم، باقى نماند، این وضع همچنان ادامه دارد تا آنگاه که عقل و فکر از دست‏رفته عرب باز گردد، پس باید همچنان ملازم سنن جاودانه اسلام و آثار آشکار و اطلاعات گذشته‏نزدیکى که میراث نبوت بر آن قرار دارد، باشید.

آگاه باشید شیطان راه هاى خویش برایتان آسان جلوه مى‏دهد تا از او پیروى کنید.

 


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 26 آبان 1391برچسب:,

] [ 11:19 ] [ حسیــــــــن ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه